Betingelser og vilkår

Transportvilkår for Stavanger Taxi

§ 1 Transportvilkårenes anvendelse

Transportvilkår er avtalevilkår mellom den reisende og taxisjåfør/sentral.
På alle forhold som ikke er regulert her, kommer Norsk lov til anvendelse.

§ 2 Bestilling av taxi 

Bestilling
Ved bestilling av taxi, skal kunden gi relevante opplysninger som måtte være nødvendig for oppdragets utførelse. Når du har bestilt taxi får du en SMS eller bekreftelse i Taxifix med et referansenummer. Når en sjåfør har akseptert turen og er på vei til deg, vil du motta en ny SMS eller bekreftelse i Taxifix om hvilken bil som er på vei. Denne SMS-en belastes ikke kunden. Dersom du ikke ønsker å motta SMS kan du kontakte oss og oppgi dette. Dersom det kreves særskilt utrustet kjøretøy, utvidet setekapasitet eller særlig utstyr (spesialtransport), skal kunden opplyse om dette på tidspunktet for bestilling. Dersom bestillingen gjelder spesielle behov (f.eks. utvidet setekapasitet) og det viser seg at det faktiske behovet er redusert, skal godtgjørelse og lignende belastes kunden i henhold til bestillingen. Spesialtransport krever at bestillingen ringes inn til vårt kundesenter.

Ved bruk av taxi som korrespondanse til videre transportmiddel må det beregnes rimelig tid, og en må ha en reell mulighet til å være på plass iht til korresponderende transportselskaps krav til oppmøte tidspunkt.
Ved forhåndsbetalt tur via Taxifix, gjelder betalingen transport fra A til B. Eventuelle omveier, eller stopp underveis bestemt av kunde belastes ekstra.

Avbestilling
Avbestilling av en forhåndsbestilt taxi må skje senest 30 minutter før avtalt hentetidspunkt. Direktebestilte taxier kan ikke avbestilles, og kunden må betale gjeldende minstepris for taxiens oppmøte.

Bomturer
Det er ditt ansvar å møte opp til riktig bil og slik at sjåfør lett kan finne deg. Vet du at stedet er vanskelig å finne kan du opplyse om dette ved bestilling. Eksempel: «Veien er stengt med bom fra 08-11. Jeg står ved siden av bommen.»
På bekreftelsesmeldingen du får hos oss står det hvilken bil du skal ta, og du kan selv sjekke dette ved å se etter løyvenummer på takskiltet og spørre sjåføren om du er usikker. Sjåfør skal kunne identifisere seg slik at kunden kan sjekke om han eller hun har fått riktig bil.
Velger kunde å sette seg inn annen drosje enn den som er bestilt, kan sjåfør kreve gjeldende minstepris for taxiens oppmøte.

§ 3 Bruk av holdeplass/fortrinnsrett til taxi

Kunder fra holdeplass vises som et utgangspunkt til første ledige taxi, men kan selv fritt velge hvilken bil eller selskap de ønsker å kjøre med. Taxier som eventuelt står i veien for utkjøring etter fritt taxivalg må om nødvendig flyttes for å gi plass til utkjøring.
Ved kø på holdeplass, skal taxisjåfør kjøre den reisende som står for tur. Syke, uføre, og personer med småbarn har fortrinnsrett til drosje.
Ved påstigning skal den reisende oppgi destinasjon og eventuelt andre forhold av betydning for oppdragets utførelse.

§ 4 Praiing utenom holdeplass 

Når taxi er ledig er taklampen tent og synlig for publikum. Utenfor synlig avstand, men minst 100 meter fra nærmeste holdeplass, kan taxisjåfør plukke opp kunder som gir tydelig tegn til at de ønsker taxi. Betinger at stans og påstigning kan skje innenfor gjeldende trafikkregler, og uten hinder for øvrig trafikk.

§ 5 Taxisjåførs rett til å avvise tur 

Taxisjåfør har rett til å avvise synlig ruset person, passasjer som opptrer truende eller av andre årsaker taxisjåfør finner saklig grunn til å avvise.
Dersom passasjer avvises, kan taxisjåfør kreve godtgjørelse i samsvar med taksameterets pålydende.

§ 6 Oppdragets utførelse 

Taxisjåføren skal kjøre rimeligste vei til bestemmelsesstedet dersom kunden ikke bestemmer noe annet. Kunden skal informeres dersom ordinær kjørerute ikke kan følges.
Taxisjåfør plikter etter anmodning på samme turen å kjøre passasjerer til forskjellige destinasjoner. Dersom ikke annet er avtalt, er sist avstigende passasjer ansvarlig for betaling av turen.

Taxisjåfør er ansvarlig for påbudt bruk av bilbelte (ansvaret for personer opp til 15 år) og eventuelt at barnesete er forsvarlig festet jfr. veitrafikklovens bestemmelser. Passasjerer som trenger assistanse til og fra taxi, kan anmode om bistand. Bistanden sjåføren yter etter passasjerens ønske, til, fra, eller utenfor transportmiddelet, skjer for passasjerens risiko.

Under turen skal taxisjåfør og passasjer opptre slik at det ikke oppstår fare for medtrafikanter, bagasje, bil, og utstyr. Røyking i taxien er forbudt. Gjelder også bruk av e-sigarett.
Taxisjåførs bruk av mobiltelefon, dataterminal, og lignende under oppdrag kan skje i henhold til sentralens reglement. Bilradio nyttes kun etter den reisendes samtykke.

Om kunde er uheldig og skitner til taxien (oppkast, mat og drikke – søl e.l), som påfører sjåføren merarbeid med rengjøring, driftsstans og tapt arbeidstid som følge av dette, har sjåføren rett til å kreve kompensasjon fra kunde. Kunde blir i tillegg til dette også erstatningspliktig ovenfor større tap jf. §12. STs administrasjon er klageinstans ved uoverensstemmelser mellom kunde og sjåfør i slike tilfeller.

§ 7 Ventetid, avbrudd og forsinkelser 

Ventetid
Når taxien kommer fram til henteadressen, starter taksameteret på aktuell startpris. Det vises til STs til enhver tid gjeldende taksttabell. Deretter beregnes ventetakst per minutt til kunden ankommer og turen starter.Ved henting av passasjer plikter sjåfør å vente på kunde i inntil 10 min dersom annet ikke er avtalt. For spesialoppdrag som f.eks. Nissy, bryllup, spesialkjøring o.l. gjelder særlige avtaler.

Avbrudd
Må en tur avbrytes på grunn av feil med kjøretøyet, har sjåfør kun krav på betaling for utført kjøring dersom han innen rimelig tid kan skaffe annen taxi. Sjåføren har i slike tilfeller krav på betaling for det han har kjørt, fratrukket den nye taxiens påslag. Kunden skal ikke påføres utgifter utover det turen ville ha kostet uten avbrudd.

Forsinkelser
Derson en tur må avbrytes på grunn av forhold utenfor taxisjåførens kontroll, f.eks. vær-, føre eller veiforhold, har taxisjåfør krav på full betaling for kjørt distanse.
Forsinkelser som skyldes trafikale og meteorologiske forhold gir ingen rett til avkortning i takst.

§ 8 Betaling, makspris, veksling og kvittering 

Betaling
Taxisentralens prisregulativ benyttes som grunnlag for prisberegning, med mindre annet er avtalt. Taxituren skal gjøres opp direkte i taxi enten ved kontant, kredittkort, kundekort, rekvisisjon, eller forhåndsbetalt via TaxiFix. Annen oppgjørsform må avtales på forhånd.
Taxisjåføren plikter å akseptere alle kort, rekvisisjoner, og oppgjørsformer som Stavanger Taxi har gjort avtale om å bruke.
Taxisjåfør kan kreve forhåndsbetaling.

Makspris
Makspris gjelder kun fra punkt A til punkt B, og ikke kjøring via flere adresser. Dersom taxien må vente på henteadressen, kommer ventetakst i tillegg og oppgitt makspris opphører. Som kunde er du ansvarlig for å stå klar når taxi ankommer for at maksprisen skal være gjeldende.
Maksprisen forutsetter at turen ikke inkluderer andre tillegg enn bymiljøpakken på kr 5,- (kr 20,- for større biler). Flyplassavgiften hos Avinor kommer i tillegg til maksprisen på kr 23,- Beløpet vil stå spesifisert på kvitteringen.

Veksling
Taxisjåfør plikter ikke å veksle større beløp enn kr. 500,- Kjøring i forbindelse med veksling av større beløp kan belastes kunden.

Kvittering
Sjåføren plikter å gi kvittering for alle utførte tjenester, og alle beløp skal registreres i taksameteret. Dette kan enten skje ved at sjåføren skriver ut en papirkvittering i bilen, eller at du mottar elektronisk kvittering.

§ 9 Sikkerhet for betaling 

Dersom taxisjåfør mottar pant som sikkerhet for manglende betaling, skal han selv avtale oppgjør og overrekkelse av pant direkte med passasjer.

§ 10 Bagasje og spesialtransport

Bagasje
Taxisjåfør skal hjelpe til med bagasje og annet som medbringes på turen. Taxisjåfør kan avvise bagasje og annet som på grunn av omfang eller utforming ikke er egnet til å transporteres i taxien. Dersom passasjer ønsker å medbringe bagasje utover det som normalt kan medbringes i vanlig taxi, anses dette som spesialtransport, og må opplyses ved bestilling over telefon.

Spesialtransport
Ved bestilling av minibuss e.l. for kjøring av særskilt plasskrevende bagasje, kan turen utføres mot et tillegg som tilsvarer 1 takstgruppe høyere enn antall passasjerer tilsier. Sjåføren plikter å informere kunden om dette ved turens oppstart.

§ 11 Hittegods 

Taxisjåfør skal etter hver tur sjekke om noe er glemt i taxien slik at gjenglemte saker kan leveres tilbake til rette vedkommende. Passasjer kan likevel ikke kreve at gjenglemte saker transporteres vederlagsfritt til en oppgitt leveringsadresse. Sjåføren har ansvaret for at passasjeren får med seg innholdet i bagasjerommet, og kan derfor ikke kreve ekstra vederlag for å transportere dette til kunde.

Er ikke dette mulig skal alt hittegods leveres politiet innen 24 timer.

§ 12 Ansvar 

Skade på person
Transportøren/taxieier plikter å ha forsikring i samsvar med de krav lovgivningen bestemmer. Transportørens ansvar for skade på person er nærmere angitt i bilansvarsloven.

Bagasje og annet gods
Går håndbagasje, eller gods som de reisende medbringer helt eller delvis tapt/skadd/ødelagt under reisen, plikter transportør å erstatte tapet eller skaden dersom tapet/skaden skyldes feil eller forsømmelse fra transportørens side.
For skade på og/eller tap av bagasje eller andre ting passasjeren medbringer, er transportørens ansvar begrenset til kr 60,- pr kg. av den del av godset som er gått tapt eller blitt skadet.

Forsinkelse
Erstatningsplikt for forsinkelse oppstår når fremmøte eller tiden for å fullføre oppdraget overskrider hva som etter omstendighetene må anses som rimelig. Ansvar foreligger ikke dersom forsinkelsen skyldes passasjeren eller omstendigheter som taxisjåfør ikke kunne unngå og hvis følger han ikke kunne forebygge. Transportørens ansvar for forsinkelser er begrenset til transportens kostnader.

Den reisendes ansvar
Den reisende plikter å erstatte skader som ved forsett eller uaktsomhet påføres transportøren.

§ 13 Tvister 

Tvist mellom den reisende og taxisjåfør/eier som ikke lar seg løse kan forelegges Stavanger Taxi.

§ 14. Reklamasjon, frister og foreldelse 

Den som vil kreve erstatning for tap må gi transportøren og/eller Stavanger Taxi, meddelelse uten ugrunnet opphold.
Krav om erstatning etter disse transportvilkår, foreldes etter ett år med mindre andre frister etter Norsk lov kommer til anvendelse.