Åpenhetsloven

Den nye åpenhetsloven som trådte i kraft 1. juli 2022 skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon.

Virksomheter skal på forespørsel informere om hvordan arbeidet med å ivareta menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold foregår internt og eksternt mot leverandører og forretningspartnere.

I Stavanger Taxi AS har vi fokus på menneskerettigheter i alle deler av organisasjonen, i våre leverandørkjeder og i vår forretningsvirksomhet.

Har du spørsmål, ta kontakt på post@stavanger-taxi.no så kontakter vi deg.

Redegjørelse etter åpenhetsloven

Stavanger Taxi AS konseret er omfattet av åpenhetsloven og utarbeider en årlig redegjørelse knyttet til konsernets arbeid for å fremme virksomhetens respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med leveranser av transporttjenester, konsepter og utstyr.

For å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan selskapet håndterer eventuelle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettighet og anstendige arbeidsforhold, publiseres denne redegjørelsen på selskapets hjemmeside.

Det er i perioden etablert nye regelverk som selskapet og næringen skal forholde seg til. Dette
gjelder spesielt innenfor følgende områder:

  • Ny regulering av drosjenæringen pågår (https://drosjeutvalget.no/)
  • Krav om kjønnsbalanse (https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2023-12-20-114)
  • HMS regelverket – krav om verneombud ved 5 ansatte eller mer
  • (https://arbinn.nho.no/hms/HMS-krav-og-organisering/roller-og-ansvar/nyeverneombudregler/)


Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger

Aktsomhetsvurderinger innbefatter de prosesser og aktiviteter som utføres for å kartlegge,
forebygge og begrense negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold.

Kort sagt går prosessen ut på å:

  • Sørge for at virksomheten er bevisst det ansvaret den har
  • Gjøre seg kjent med virksomhetens påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
  • Sette i verk tiltak for å redusere faktisk eller mulig negativ påvirkning
  • Følge med på om tiltakene virker
  • Informere om tiltak og hvordan de virker
  • Sørge for gjenoppretting der skade er skjedd

Prosessen gjelder ikke bare virksomheten selv, men også forhold den bidrar eller medvirker til, samt
forhold den er knyttet til gjennom leverandører og underleverandører.

Morselskapets aktsomhetsvurderinger omfatter også aktivitetene i datterselskapene.
For Stavanger Taxi AS omfatter aktsomhetsvurderingene aktiviteter hos:

  • Datterselskapet:
    • Rogaland Taxi AS
  • Tilsluttede løyvehavere / aksjonærer / sjåfører
  • Samarbeidende taxisentraler og løyvehavere

Ansvarliggjøring – retningslinjer for ansvarlig næringsliv

Selskapet skal følge styrets overordnete retningslinjer knyttet til respekt for grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
I dette inngår:

  • Basere virksomhetens aktiviteter på organisasjonens overordnede kjerneverdier:
    • Vi er pålitelig!
    • Vi bryr oss!
  • Være organisert i Norges Taxiforbund ved Forum for taxisentraler – og derigjennom følge regler og retningslinjer for arbeidsforhold og arbeidsmiljø
  • Sikre fungerende internkontrollsystem, inkludert varslingsrutiner (ref. HMS boken)
  • Opprettholde godkjenning som ISO sertifisert innen 9001 og 9014
  • Etterleve prioriterte bærekraftmål
  • Etterleve regelverket knyttet til Lov om kjønnsbalanse i styrer

Kartlegge og vurdere negative konsekvenser

Konsernet har ikke identifisert faktiske negative konsekvenser knyttet til brudd på grunnleggende
menneskerettigheter eller uanstendige arbeidsforhold i virksomheten.

Det foreligger overordnet sett risiko for negative konsekvenser innenfor følgende områder:

  • Generell manglende etterlevelse
  • Generelle rammebetingelser og inntektsmuligheter for tilsluttede løyvehavere
  • Arbeidsforhold for sjåfører ansatt hos løyvehavere – risiko for sosial dumping- Rase- og/eller kjønnsdiskriminering
  • Tilsvarende risiko hos samarbeidende taxilag/løyvehavere

Mer spesifikt er også følgende forhold identifisert som risikofaktorer:

  • Manglende fokus og informasjon internt i selskapet, datterselskapene og organisasjonen
  • Sikre at ansatte sjåfører følges opp mht. skriftlige ansettelseskontrakter, etterlevelse av arbeidsmiljøloven, skift- og arbeidsplaner med tilfredsstillende potensialer for innkjøring o.l.
  • Manglende tilrettelegging fra sentralens side når det gjelder reservekjøreplan, prising,
  • anbudsinngivelse m.m.
  • Manglende etterlevelse av krav til sentralen når det gjelder oppfølging og kontroll av
  • organisasjonens aktiviteter (ref. plikter knyttet til endringer i yrkestransportlov og –
  • forskrifter.
  • Krav og oppfølging når det gjelder innkjøp av produkter foretatt av Rogaland Taxi AS
  • Krav og oppfølging knyttet til bruk av underleverandører, både vareleveranser, teknologileveranser og transportproduksjon.

Sette i verk tiltak for å stanse, forebygge eller begrense konsekvenser

Tiltak knyttet til aktiviteter i konsernet Stavanger Taxi as:

  • Ivareta og følge opp selskapets internkontrollsystemer
  • Ha avtale med Bedriftshelsetjeneste, samt aktivt AMU
  • Etablerte varslingsmekanismer: Tillitsvalgtapparat, Amu, Verneombud, Varslingsrutine
  • System for klagehåndtering fra kunder

Tiltak knyttet til tilsluttete løyvehavere/sjåfører:

  • Opplæring/kursing av alle sjåfører
  • Egenutviklet HMS materiell for løyvehavere
  • Samlet/felles medlemskap i bedriftshelsetjeneste
  • Felles yrkesskadeforsikring – for sjåfører og løyvehavere
  • Avstå fra å levere tilbud på anbud hvor priser er uansvarlige
  • Demokratisk organisasjon – med løyvehavere som eiere

Behandlet av styret i Stavanger Taxi as 18.11. 2024